Apa keistemewaan seorang perempuan dalam Islam??



Isshh leceh laa jadi perempuan ni .. Haa mesti ade yang cakap macam tu kan? Eh tak baik laa.. Sepatutnya kita perlu bersyukur dilahirkan sebagai seorang perempuan.. Banyak sangat keistimewaan Allah beri pada kita sebagai kaum HAWA ni.. Tingginya martabat wanita dalam Islam.. Perempuan senang sangat untuk masuk syurga.. Taat perintah Allah,hormati suami, hormati ibu ayah, jaga ibadahnya... Banyak lah lagi..

Nak tahu tak apa keistimewaan wanita dalm Islam?? Nak?? O.K.. Dila senaraikannya.. Beberapa je tau..
  1. Doa seorang wanita lebih makbul daripada lelaki kerana seoarang wanita itu punya kasih sayang yang kuat berbanding lelaki.. Betul tak?? 
  2. Seorang wanita solehah lebih baik daripada 70 orang lelaki soleh.. Hebat kan?
  3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah SWT.Dan orang yang takutkan Allah di haramkan api neraka pada tubuhnya..
  4. 2 Rakaat solat bagi wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 Rakaat wanita yang tiak hamil.Untungkan?
  5. Wanita yang menyusukan anaknya(breast feeding) akan mendapat ganjaran pahala dari tiap titik air susu yang diberniya(ibu2 berilah susu badan dekat ank anda,dapat pahala,jangan takut kendur..tak nak pahala ke?)
  6.  Wanita yang melayan suaminya dengan baik ketika  suaminya keletihan wanita itu akan mendapat pahala jihad.
  7. Wanita yang tidak tidur dengan tennag kerana menjaga anaknya sakit akan mendapat pahala seperti pahala membebaskan 20 orang hamba.Allah juga akan mengampunkan dosanya.
  8. Wanita yang hamil akan mendapat pahala puasa siang hari dan pahala ibadat di malam hari.
  9. Wanita bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa.Tiap kesakitan waktu bersalin Allah akan ampunkan dosanya dan diberi pahala jihad..
  10. Apabila seorang wanita itu miniggal dunia dalam tempoh berpantang iaitu 44 hari selepas bersalin adalah mati syahid.. Mereka yang mati syahid akan dimasukkan ke syurga..
  11. Wanita yang memberi anaknya menyusu badan penuh iatu cukup 2 tahun 1/2, malaikat di langit akan khabar gembira padanya iaitu syuraga wajib baginya.
  12. Semua orang akan di panggil menghadap Allah di akhirat kelak, tapi Allah akan datang sendiri pada wanita yang menjaga auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah..
Haa, amacam ?? Senagkan perempuan nak masuk syurga.. janganlah kita menyusahkannya.. Ada banyak lagi sebenarnya kelebihan wanita dalam islam ni.. Dila senarai sikit je.. Kalau senarai semua penuh la nanti post ni.. HAHA.. o.K kaum hawa semua meh la kite pakat senagkan untuk masuk syurga.. jangan buat susah untuk masuk syurga tuh..







No comments: