Lantaklah nak tutup aurat ke tak, itu hak peribadi..

"Eh, suka hati aku laa nak tutup aurat ke tak, itu hakm peribadi laa, lagipun kubur masing-masing kan".. jawapan biasa yang selalu di dengar bila seseorang tegur tentang penutupan aurat.. betul tak?? tahu tak aurat tu apa?. Aurat adalah bahagian anggota badan yang WAJIB ditutup sama ada LELAKI atau PEREMPUAN.. Tahu tak had aurat lelaki dan had aurat perempuan? Lelaki auratnya dari pusat ke lutut,manakala perempuan keseluruhan anggota badan kecuali tapak tangan dan muka.. Tapi kan, kebanyakkannya yang tak tutup aurat perempuan.. Lelaki walaupun aurat nye dari pusat kelutut ada tak pernah tengok lelaki pergi majlis apa-apa laa kan pakai seluar pendek je tak pakai baju? rasanya tak da kan? So, maknanya lelaki laa yang selalu tutup aurat kan??.. Oppss, bukan nak bela lelaki tau,cuma nak beri pandangan je... Tengoklaa sendiri macam anugerah apa-apa yang artis datang tu, artis PEREMPUAN ISLAM punya pakaiannya,hmmmm kebanyakkannya miskin dorang tu.. hahaks,faham-faham je laa.. Orang miskin pun tak macam dorang.. Baju orang miskin pun okey.. Tutup aurat wajib laa sayang,bukan hak peripadi.. Nanti dekat PADANG MASYAR takkan nak jawab itu hak peribadi kot kan... "Kubur masing-masing"? Amboi sedapnya jawab,wei kau ingat kau sorang je dekat tanah pekuburan tu? kat dunia kau hidup berjiran kan? So,kat kubur pun kau ada jiran jugak... Kau tak kesian ke dekat orang sebelah kubur kau tu nanti terpaksa dengar kau jerit kesakitan sebab kena hukum atas dosa kau.. Henti cakap "Eh, suka hati aku laa nak tutup aurat ke tak, itu hakm peribadi laa, lagipun kubur masing-masing kan" tau.. Tapi tukar kepada "InsyaALLAH, saya akan berubah,tolong bantu dan tolong doakan saya agar saya berubah,terima kasih atas teguran kamu".. Boleh tak? 

"Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). (Surah Al-A’raaf : Ayat 26)"


No comments: